poniedziałek, 23 marca 2015

•• Jak poprawić błąd lub omyłkę w księdze wieczystej?

Czasami przeglądając księgi wieczyste naszej nieruchomości natkniemy się na zapis, który jest błędny. Pozostawienie takiej sytuacji może mieć negatywne konsekwencje w przyszłości, dlatego lepiej zadbać o to aby treść ksiąg wieczystych była bez błędów. Jak poprawić błąd w księdze wieczystej?

Na początek warto ustalić, że możemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami błędów:
  • Błędy proste, nie powodujące niezgodności treści księgi z rzeczywistym stanem prawnym – przykładowo może to być literówka, błąd w numerze jakiegoś dokumentu, błędnie wpisana powierzchnia czy błędnie zsumowane udziały,
  • Błędy powodujące niezgodność treści księgi z rzeczywistym stanem prawnym – tzw. błędy merytoryczne.
Pierwsze - proste błędy mogą powstawać najczęściej w wyniku omyłek ludzkich. Czasem ktoś źle wpisze, czasem źle zsumuje, czasem przekręci nazwisko. Niektóre błędy mogły powstać w trakcie migracji ksiąg wieczystych do formy cyfrowej. Jeżeli w dokumentach będących podstawą do wpisu dane są poprawne (nie ma błędu w akcie notarialnym czy innych dokumentach) to najczęściej wystarczy napisać do sądu pismo z prośbą o poprawienie takiego błędu z urzędu, wskazując dlaczego jest to błąd oczywisty i w jakich dokumentach są poprawne zapisy.

Jeżeli dokonujemy nowego wpisu w księdze to po otrzymaniu zawiadomienia o dokonaniu wpisu warto dokładnie sprawdzić, czy treść księgi zgadza się z tym co miało być wpisane.

Sam miałem taką sytuację kiedy nie zgadzała się w księdze wieczystej suma udziałów w nieruchomości. Nie sumowały się one do 100%, po analizie dokumentów takich jak operat wydzielenia mieszkań – okazało się, że sąd błędnie przepisał do księgi dane jednego z właścicieli wpisując mu jeden udział zbyt mało. Wystarczyło napisać do sądu pismo wskazujące skąd wzięła się omyłka i w ciągu dwóch tygodni sąd sam poprawił błąd.

W przypadku opisanym powyżej, tj. kiedy sąd otrzyma od nas pismo i poprawi błąd, korzysta on z przepisu, że może poprawić oczywiste omyłki w księdze „z urzędu” w takim przypadku nie otrzymamy odpowiedzi na nasze pismo, tylko po pewnym czasie księga zostanie poprawiona.

To czy błąd leży w omyłce pisarskiej, czy też źródłem są dokumenty, można sprawdzić przeglądając akta księgi wieczystej. W aktach znajdują się dokumenty będące podstawą wpisów, jeśli w ich treści jest poprawny zapis, a w księdze wieczystej błąd – sąd powinien poprawić omyłkę z urzędu (jeśli mu zwrócimy na to uwagę tak jak pisałem powyżej). Jeżeli w tych dokumentach jest błąd – czeka nas ich poprawianie.

Jeżeli przyczyna błędu leży w dokumencie źródłowym (np. w akcie notarialnym omyłkowo źle wpisano pesel) to trzeba się zwrócić o korektę do tego, kto dany dokument sporządzał tj. notariusza lub urzędu. Dopiero z tak poprawionym dokumentem będzie można skierować się do sądu (ewentualnie notariusz prostując akt notarialny wyśle do sądu właściwy wniosek).

W przypadku błędów merytorycznych należy złożyć do sądu wniosek o uzgodnienie ze stanem faktycznym, taki wniosek niestety podlega opłacie i jego rozpatrywanie trwa dłużej. Do wniosku należy dołączyć poprawne dokumenty źródłowe stanowiące o tym jak faktycznie powinna wyglądać treść księgi.

Jest jeszcze jedna droga – jeżeli nie jest możliwe poprawienie dokumentu źródłowego, to można wytoczyć powództwo o uzgodnienie treści księgi z rzeczywistym stanem prawnym (przykład, który znalazłem w sieci: dla jednej nieruchomości prowadzone są dwie księgi wieczyste, a w każdej widnieje inny właściciel), z taką sprawę jednak lepiej zasięgnąć porady adwokata lub radcy prawnego.

Zapraszam także do lektury innego mojego wpisu na temat tego jak można znaleźć numer księgi wieczystej znając tylko numer działki lub tylko adres nieruchomości. Zapraszam.

   
PS. Za zamówienia zrealizowane po założeniu konta za pośrednictwem linka prowadzącego z mojego bloga, otrzymam prowizję.

3 komentarze :

Misza pisze...

Wniosek jest taki, że wszystkie papierki trzeba dokładnie sprawdzać i ewentualne błędy szybko poprawiać, aby nie mieć później problemów.

Mark pisze...

Ja staram się zawsze wszystko dokładnie przeczytać zanim podpiszę bądź przekaże komuś :)

Anonimowy  pisze...

Witam, a jeżeli podstawą wpisu jest dokument z 1933r. ? Błąd jest w pisowni nazwiska.
Dostałem informację z wydziału ksiąg wieczystych, że zmiana nazwiska może nastąpić wyłącznie na podstawie urzędowego dokumentu, z którego wynika, że nastąpiła zmiana pisowni nazwiska. Gdzie mogę taki dokument zdobyć ?

Prześlij komentarz

Komentarze na blogu są moderowane. Zastrzegam sobie prawo do zablokowania komentarza bez podania przyczyn. Komentarze zawierające linki wyglądające na reklamowe lub pozycjonujące - nie będą publikowane.

-->