wtorek, 29 maja 2018

Misseling w aferze Getback - rzecznik finansowy otrzymał skargi na Lions Bank i Idea Bank

Rzecznik Finansowy otrzymuje liczne skargi na sposób w jaki Lion's Bank i Idea Bank sprzedawały swoim klientom obligacje spółki GetBack. (czyt. więcej) Chodzi o to, że obligacje miały byc przedstawiane jako bezpieczna alternatywa dla lokat bankowych.

Cóż, sądy zapewne ocenią czy doszło do tak zwanego missellingu. Mnie natomiast przypomniało się doświadczenie jakie miałem z Lion's Bankiem. 

Otóż parę lat temu miałem okazję korzystać  z usług tej instytucji. Przekonałem się wtedy, że poza niezłymi na one czasy oprocentowaniami depozytów (które potem się skiepściły) i dostępem do produktów strukturyzowanych "szytych na miarę" do których dostęp mają klienci z grubym portfelem, jest to jednak przede wszystkim przybytek sprzedający z jednej strony ułudę wyjątkowości, a z drugiej najnormalniej w świecie wmasowujący produkty finansowe.

Cały biznes polega na tym, że mając dostęp do klientów z grubszym portfelem można im sprzedawać różne konstrukcje mniej dostępne dla przeciętnego zjadacza chleba. Miałem jednak okazję przekonać się, że bankowi doradcy, są takimi samymi sprzedawcami jak w każdej innej instytucji finansowej. Niestety często prezentującymi przed klientami świetlane wizje przyszłości bez ryzyka i z wysokimi zyskami.

Doświadczyłem także bycia zachęcanym do kupna obligacji korporacyjnych Ganta (taki deweloper co upadł). Przekonywano mnie o bezpieczeństwie tej inwestycji i to pomimo faktu, że już wtedy na forach w internecie można było przeczytać, że spółka ma problemy z rolowaniem obligacji. Moje obawy zbyto stwierdzeniem, że tak duża spółka na pewno nie upadnie... po kilku miesiącach Gant upadł.

Wszystkim korzystającym z usług różnej maści bankowości osobistych czy prywatnych, niech to i ostatnie wydarzenia z GetBackiem, będą przestrogą. "Doradca" jest niejednokrotnie sprzedawcą. On dostaje prowizje za upchnięcie tego czy innego produktu. Niech nas nie zwiedzie to, że w tzw. "kanale premium" będzie on bardziej szanował klienta. On go po prostu skroi na większą kasę i dostanie z tego większą prowizję. Na tym mu będzie zależało.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Komentarze na blogu są moderowane. Zastrzegam sobie prawo do zablokowania komentarza bez podania przyczyn. Komentarze zawierające linki wyglądające na reklamowe lub pozycjonujące - nie będą publikowane.

-->